Siirry sisältöön
Etusivu
Työturvallisuuskeskus

Työ­paik­kaväki­valta­ voi ol­la työ­pai­kan si­säis­tä (te­ki­jä­nä esimerkiksi työ­to­ve­ri) tai työ­pai­kan ul­ko­puo­lel­ta tu­le­vaa (te­ki­jä asia­kas, po­ti­las, op­pi­las tai ul­ko­puo­li­nen, tun­te­ma­ton hen­ki­lö).

Sosiaalialalla huolta aiheuttavat eri syistä sekavat tai psyykkisesti sairaat asiakkaat ja potilaat, jotka eivät hallitse omaa käyttäytymistään ja voivat käyttäytyä arvaamattomasti. Asiakkaan tai potilaan poikkeavan käyttäytymisen taustalla voi olla stressi, järkytys sairauden tai tapaturman takia, pitkä jonotusaika tai hoidossa koettu epäasiallinen kohtelu. Häiriöitä, väkivallan uhkaa, jopa väkivaltatilanteita aiheuttavat toisinaan myös asiakkaan tai potilaan seuralaiset ja saattajat tai kokonaan ulkopuoliset, jotka ovat jostakin syystä päässeet työtiloihin.

Sosiaalialalla sekä avohoidossa että laitoksissa esiintyy paljon väkivaltaa. Sosiaalialan viranomaisina toimivat työntekijät tekevät tai toimeenpanevat asiakkaiden näkökulmasta myös kielteisinä koettuja päätöksiä. Nämä altistavat väkivallan uhalle­ työssä.

Työväkivaltariskien hallinta

Työpaikkaväkivallan hallinnan kannalta on keskeistä, että organisaatiossa on työväkivallan nollatoleranssi ja sovitut toimintatavat työväkivallan ehkäisyyn. Jokaisen työyhteisön pitää riskien arvioinnin perusteella laatia yhdessä ohjeet ja toimintatavat väkivallan ennaltaehkäisemiseksi työssä, tilanteessa toimimiseksi ja kuinka mahdolliset väkivaltatilanteet käsitellään työyhteisössä.

Häirintä ja muu epäasiallinen kohtelu

Häirintä ja epäasiallinen kohtelu (mm. työpaikkakiusaminen) ovat työturvallisuuslain vastaista toimintaa ja käyttäytymistä työssä.

Epäasiallinen kohtelu on lain, yleisen hyvän tavan tai omien työvelvollisuuksien vastaista käyttäytymistä tai toimintaa toista kohtaan työssä. Usein se on järjestelmällistä ja jatkuvaa, mutta kyse voi olla myös yksittäisestä tapahtumasta. Kohteena voi olla kuka tahansa työyhteisön jäsen.

Häirinnästä on kyse silloin, kun henkilö on järjestelmällisesti, toistuvasti ja pitkäkestoisesti painostavan, loukkaavan tai alistavan käyttäytymisen kohteena ja tästä aiheutuu hänelle terveyshaittaa. Toimijana voi olla työtoveri, alainen tai ulkopuolinen henkilö, esimerkiksi asiakas

Työturvallisuuslain (28 §) mukaan työnantajan on ryhdyttävä toimiin terveyttä haittaavan tai vaarantavan häirinnän ja muun epäasiallisen kohtelun poistamiseksi.  Vaikka päävastuu on työnantajalla, työturvallisuuslaki velvoittaa myös työntekijöitä välttämään toiseen kohdistuvaa terveyttä haittaavaa tai vaarantavaa häirintää ja muuta epäasiallista kohtelua.

Seksuaalinen häirintä on sanallista, sana­tonta tai fyysistä, luonteeltaan seksuaalista ei-toivottua käytöstä, jolla tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti loukataan henkilön henkis­tä tai fyysistä koskemattomuutta erityisesti luomalla uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä tai ahdistava ilmapiiri.

Seksuaalinen häirintä voi ilmetä mm. sukupuolisesti vihjailevina eleinä tai il­meinä, fyysisenä kosketteluna, härskeinä puheina, kaksimielisinä vitseinä sekä var­taloa, pukeutumista tai yksityiselämää kos­kevina huomautuksina tai kysymyksinä, sukupuoliyhteyttä tai muuta sukupuolista kanssakäymistä koskevina ehdotuksina tai vaatimuksina ja jopa raiskauksena tai sen yrityksenä.

Työpaikalle sopimatonta ja seksuaalista häirintää ovat myös pornoaineistot, seksuaa­lisesti värittyneet kirjeet, sähköpostit, teks­tiviestit tai puhelinsoitot. Toistuessaan tai jatkuessaan häirintä ja epäasiallinen kohtelu voivat uhata sen kohteena olevan henkilön terveyttä. Seksuaalisen häirinnän tilanteissa terveys voi olla uhattuna jo yhden vakavan tapahtuman perusteella.

Työpaikalla on edistettävä yhdenvertaisuut­ta ja tasa-arvoa. Työnantajan on arvioitava yhdenvertaisuuden toteutumista ja kehitet­tävä työoloja ja toimintatapoja. Tavoitteena on saada yhdenvertaisuuden edistäminen osaksi muuta kehittämistoimintaa. Velvol­lisuus yhdenvertaisuuden edistämiseen koskee kaikenkokoisia työnantajia. Työsuh­de-etuudet, työsuhteisiin liittyvät velvollisuu­det, rekrytointi ja koulutus ovat esimerkkejä tilanteista, joissa noudatettavien menette­lytapojen tulee olla aidosti syrjimättömiä. Vähintään 30 henkilön työpaikalla työnan­tajan tulee laatia suunnitelma tarvittavista toimenpiteistä yhdenvertaisuuden edistämi­seksi. Yhdenvertaisuuslain mukaisen syrjin­täkiellon lisäksi työnantajan tulee noudattaa tasa-arvolakiin perustuvaa sukupuolisyrjin­nän kieltoa.

Työsyrjintään voi syyllistyä vain työnanta­ja tai työnantajan edustaja. Syrjintä on kiel­letty työhön otettaessa, työsuhteen aikana ja työsuhteen päättämistilanteissa. Työnantaja voi myös syyllistyä syrjintään jo ennen työ­hönottoa valintakriteerien asettamisessa tai työpaikkailmoittelussa.

Syrjintä on ihmisten eriarvoista kohtelua jollakin yhdenvertaisuuslaissa tai tasa-arvo­laissa kielletyllä syrjintäperusteella. Yhden­vertaisuuslaissa kiellettyjä syrjintäperusteita ovat ikä, alkuperä, kansalaisuus, kieli, uskon­to, vakaumus, mielipide, poliittinen toimin­ta, ammattiyhdistystoiminta, perhesuhteet, terveydentila, vammaisuus, seksuaalinen suuntautuminen tai muu henkilöön liittyvä syy. Tasa-arvolaissa on kielletty sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin ja sukupuolen ilmai­suun perustuva syrjintä. Kaikilla työnantajilla on lain mukaan velvollisuus edistää yhdenvertaisuutta ja kehittää työoloja ja toimintatapoja, joita nou­datetaan henkilöstöä valittaessa ja henkilös­töä koskevia ratkaisuja tehtäessä.