Ristiriitojen ratkaiseminen – keinovalikoimaa hankaliin tilanteisiin

Hankalia ristiriitoja ja niistä seuraavia ongelmakierteitä voidaan ennaltaehkäistä ja pysäyttää monin eri keinoin. Toimiva organisaatio, sujuva työ, hyvä johtaminen, avoimen ilmapiirin kehittäminen sekä hyvän työkäyttäytymisen vaaliminen ovat keskeisimpiä asioita ennaltaehkäisyssä. Kun tilanne on työpaikalla ns. päällä, tarvitaan hyviä vinkkejä siihen, millaisia mahdollisuuksia on edistää hankalaa tilannetta parempaan suuntaan.

Ristiriidoista ratkaisuihin

Koulutuksessa tarkastellaan eri rooleissa toimimista sekä etsitään omalle työpaikalle sopivia ratkaisukeinoja. Ristiriitojen ratkaisemista sekä hankalaan työkäyttäytymiseen puuttumista lähestytään erilaisilla käytännönläheisillä menetelmillä.

Koulutustilaisuus sisältää sekä luentoa, keskusteluja, tapausten pohdintaa, että tutustumista erilaisten välineiden ja mallien soveltamiseen haasteellisten tilanteiden selvittämiseksi.

Koulutus räätälöidään tilanteen ja kohderyhmän mukaan muutaman tunnin – kahden päivän mittaisena tilaisuutena. Kokonaisuuteen voi kuulu hankalan tilanteen työnyhteisösovittelu sekä työyhteisön valmentaminen toimivammaksi. Pidemmässä valmennuksessa voidaan hyödyntää coachaamista, työnohjausta ja fasilitointia sekä erilaisia käytännön harjoituksia kehittymisen tukena. Koulutuspäivässä voidaan käsitellä ja hyödyntää työpaikalla jo olemassa olevia omia ohjeita.

Sisältö voi muodostua seuraavista asioista

  • ristiriitojen synty, eteneminen ja ehkäisykeinoja
  • keinoja erimielisyyksien selvittämiseen
  • lainsäädännön velvoitteita eri toimijoille
  • työyhteisössä tarvittavia taitoja
  • hyvän työkäyttäytymisen ja ilmapiirin merkitys työn tuottavuudelle
  • häiriökäyttäytymisen hinta
  • tunteiden merkitys ja suurten tunteiden kohtaaminen
  • hankala työkäyttäytyminen ja siihen puuttuminen
  • defenssimekanismien tunnistaminen ja merkitys
  • palautteen antaminen
  • työpaikkakkiusaaminen ilmiönä ja kiusaamistilanteiden selvittäminen
  • puheeksiottaminen kiusaamistilanteessa
  • häirintä ja epäasiallinen kohtelu oikeustapauksien valossa
  • työyhteisösovittelun mahdollisuudet
  • työpaikan kehittämiskohteiden tunnistaminen.
 

Esimiehenä ristiriitatilanteessa

Erimielisyydet, huono työkäyttäytyminen, työpaikkakiusaaminen sekä häirintä ja epäasiallinen kohtelu työpaikalla voivat tuntua todella haastavilta esimiestyössä. Näin on etenkin silloin, kun tilanteet ovat jatkuneet pitkään ja muuttaneet matkan varrella muotoaan. Olet varmasti yrittänyt jo vaikuttaa tilanteeseen, mutta tilanne ei vaan tunnu rauhoittuvan. Huomio perustehtävän tekemisestä on siirtynyt ongelmien toistuvaan pohtimiseen.

Hankaliin tilanteisiin ei ole olemassa helppoja ja uusia niksejä tai poppakonsteja. Toimivia välineitä ja keinoja kuitenkin löytyy. On vain rohkeasti tartuttava tilanteisiin ja pyrittävä etsimään keinoja ratkaisujen löytämiseksi. Välineitä sekä keinoja on tarjolla sekä yksilöiden että työyhteisöjen kohtaamiseen.

Hyvä vuorovaikutus on olennainen osa ratkaisuja. Tässä koulutuksessa tutustua erilaisiin puolustusmekanismeihin sekä harjoitella niiden kohtaamista.

Koulutuksessa käydään läpi työyhteisössä ilmeneviä haasteellisia tilanteita esimiestyön näkökulmasta. Koulutuspäivä sisältää sekä luentoa, keskusteluja, tapausten pohdintaa, että tutustumista erilaisten välineiden ja mallien soveltamiseen haasteellisten tilanteiden selvittämiseksi.

Koulutus räätälöidään tilanteen ja kohderyhmän mukaan. Koulutuspäivässä voidaan käsitellä ja hyödyntää työpaikalla jo olemassa olevia omia ohjeita.

Sisältö voi muodostua seuraavista asioista

  • ristiriitojen synty ja eteneminen
  • keinoja erimielisyyksien selvittämiseen
  • lainsäädännön velvoitteita eri toimijoille
  • hyvän työkäyttäytymisen ja ilmapiirin merkitys työn tuottavuudelle
  • häiriökäyttäytymisen hinta
  • tunteiden merkitys ja suurten tunteiden kohtaaminen
  • hankala työkäyttäytyminen ja siihen puuttuminen
  • defenssimekanismien tunnistaminen ja merkitys
  • palautteen antaminen
  • kiusaaminen ilmiönä ja kiusaamistilanteiden selvittäminen
  • puheeksiottaminen kiusaamistilanteessa
  • häirintä ja epäasiallinen kohtelu oikeustapauksien valossa
  • työyhteisösovittelun mahdollisuudet
  • työpaikan kehittämisen kohteiden tunnistaminen.


eu_kampanja_2018

Terveellinen työ kampanja 2018-2019

Telma 3_18

Telma-lehti 3/2018: Kemialliset riskit

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje