Teema-artikkelit

Yhdessä kehittäminen on taitolaji – ja sen voi oppia

Miksi systemaattinen kehittäminen on tärkeää? Systemaattinen kehittäminen kasvattaa merkittävästi sen todennäköisyyttä, että organisaatiossa syntyvät ideat tulevat sekä kuulluiksi että käsiteltyä osallistavasti. Kun kehittäminen on systemaattista, sille on varattu aikaa, luotu foorumeja ja sovittu osallistavista menetelmistä. Työpaikalla syntyvät kehittämisideat lisätään yhteiselle asialistalle, joka käsitellään kaikkien kalentereihin merkityissä, säännöllisin väliajoin pidettävissä kehittämispalavereissa.

Systemaattinen yhdessä kehittämisen kulttuuri ei synny itsestään eikä yhdessä yössä, mutta sen luominen on täysin mahdollista. Työturvallisuuskeskuksen laatiman Yhdessä kehittäminen työpaikalla -konseptin (YKT) avulla kehitetään sekä työpaikan tuloksellisuutta että henkilöstön hyvinvointia. Kehittämisen sisältö räätälöidään työpaikan lähtökohdista ja Työturvallisuuskeskuksen YKT-valmentajat jalkautuvat työpaikoille tukemaan kehittämistä. He valmentavat kehittämisessä tarvittavia taitoja ja auttavat kehittämisen toimintamallien rakentamisessa.

Kuivuuko kehittäminen kasaan?

Kuulostaako seuraava tutulta? Johdolla on kova hinku kehittää, parantaa ja keksiä uutta. Kehittämishankkeita putkahtelee kuin sieniä sateella, mutta jossain vaiheessa projektit katoavat jonnekin. Valmista ei tule tai jos tuleekin, niin kukaan ei saa tietää, että millaisin tuloksin.

Monissa organisaatioissa tilanne on juuri yllä kuvatun kaltainen. Kehittämisideoita syntyy paljon, ja kaikki resurssit kuluvat uusien ideoiden käsittelyyn, kun järkevämpää olisi valita kehittämisprosessiin vähemmän ideoita kerralla, ja huolehtia niiden loppuunsaattamisesta kunnialla.

Jos haluaa tuloksia, on ensin hyvä tiedostaa käytössä olevat kehittämisresurssit, ja sitten hyödyntää ne suunnitelmallisesti. Mitä vähemmän kehittämisprojekteja on yhtä aikaa käynnissä, sitä nopeammin ne yleensä saadaan valmiiksi ja sitä enemmän tuloksellista kehittämistä tapahtuu pitkällä aikavälillä.

Mitä osallistat, kun osallistat?

Kun ihmisiä osallistetaan, niin mitä silloin osallistetaan? Yleensä kysymys herättää lähinnä hillittyä hämmennystä, vaikka vastaus onkin ilmeinen; jos halutaan aidosti osallistaa ihmisiä, niin pitää osallistaa heidän ajatteluaan.

Se, että kutsutaan ihmiset koolle ja esitellään heille valmiita ratkaisuja, ei ole osallistamista. Toki näinkin saadaan aikaan ajattelua, mutta todennäköisesti se liittyy siihen, mikä esitetyssä ratkaisussa on pielessä. Puolet porukasta pohtii, että ratkaistu ongelma on väärä. Toinen puoli taas ajattelee, että esitetty ratkaisu on väärä, ja kiirehtii keksimään syitä, miksi se ei toimi. Ei siis synny juurikaan ajattelua liittyen siihen, miten esitetty ratkaisu voisi toimia tai millä muulla tavoin ongelman voisi mahdollisesti ratkaista.

Kysy kysymyksiä, valmenna taitoja

Toisen ihmisen ajattelun käynnistäminen perustuu hyvien kysymysten esittämiseen. Ihminen täytyy ottaa mukaan ongelman ratkaisemiseen sen sijaan, että hänelle esitellään valmis ratkaisuehdotus, ja käsketään sitten toteuttaa se. Kun ihminen miettii itse ratkaisua, hän paitsi ymmärtää sen, myös hyväksyy ja sitoutuu siihen aivan eri tavalla kuin valmiina annettuun vaihtoehtoon. Osallistamalla saa sitoutumista ja käskemällä tottelemista. Totteleminen edellyttää valvontaa ja kun valvoja poistuu paikalta, on riski, että totteleminen lakkaa.

Osallistumisen laatua voi parantaa valmentamalla työyhteisön jäsenille kehittämistaitoja. Esimerkiksi ongelmanratkaisu-, palaveri- ja neuvottelutaitojen valmentaminen on työpaikoilla vielä aika harvinaista, ja niiden oppimiseen YKT-konsepti tarjoaa mainioita työkaluja. Luonnollisesti tarvitaan myös säännöllisiä kehittämispalavereja, joissa opittuja taitoja voi hyödyntää.

Myös aiemmin mainittu hyvien kysymysten esittäminen kuuluu osallistavan johtamisen taitoihin, joita voi kartuttaa YKT-konseptin valmentajien avulla. Ideana on, että ennen pitkää valmentaja lähtee, mutta opitut taidot jäävät työpaikalle.

Kehittämispolkua ei tarvitse kulkea yksin

Jokaisen työyhteisön on kuljettava kehittämispolkunsa itse ja liikkeelle voi lähteä vain omista lähtökohdista. Miten tunnistaa nuo lähtökohdat? Millaisia taitoja teidän työyhteisönne kaipaa? Millaiset toimintamallit voisivat sopia juuri teille? Ota yhteyttä TTK:n asiantuntijaan sopiaksenne tapaamisen, jonka aikana voitte yhdessä tunnistaa lähtötilanteen ja pohtia sen pohjalta, mikä teidän tilanteessanne voisi olla ensimmäinen kehittämisaskel.

Teksti Kreetta Haaslahti


Lisätietoja Yhdessä kehittäminen työpaikalla -konseptista
Työturvallisuuskeskuksen asiantuntijat
Kari Laine, 0400 473 730 
Elina Ravantti,  040 736 6693
etunimi.sukunimi@ttk.fi




Palaa otsikoihin



eu_kampanja_2018

Tunnista ja hallitse kemialliset tekijät työpaikalla

Terveellinen työ -kampanja 2018-2019

Lue lisää kampanjan verkkosivuilta
eu_kampanja_2018

Terveellinen työ kampanja 2018-2019

Telma 3_18

Telma-lehti 3/2018: Kemialliset riskit

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje